Trampolinespringen is gezond

Trampoline springen is een erg gezonde bezigheid. En het is nog heel leuk om te doen ook. Het is dus niet verkeerd om een trampoline aan te schaffen voor je kinderen. En als je niet zo een grote tuin hebt dan kun je hem altijd ingraven. Een ingraaf trampoline valt minder op waardoor het lijkt alsof hij minder ruimte in beslag neemt. Ook kun je een goede trampoline rand nemen voor de bescherming. Maar waarom is trampolinespringen nou zo een goed idee? Dat zal ik uitleggen. Met trampolinespringen bepaal je zelf je intensiviteit. Hierdoor is het geschikt voor iedere leeftijd. Het heeft veel gezondheidsvoordelen. Er blijkt dus uit een onderzoek dat je met trampolinespringen je hele lichaam kunt trainen. En dat terwijl je geen extra druk uitoefent op je gewrichten en pezen. Je loopt dus minder snel blessures op met trampoline springen. De impact van de G-krachten zijn gemeten op enkels, de onderrug en ook het voorhoofd. Het blijkt uit deze metingen dat met hardlopen de g krachten dubbel zo veel zijn. Een het zuurstofgebruik is ook gemeten bij hardlopen en trampolinespringen. Het zuurstofgebruik was bij trampolinespringen wel twee keer zo effectief dan bij hardlopen. Dit toont dus aan dat trampolinespringen een hele gezonde manier van beweging is. Er wordt dus vaak gedacht dat alleen kinderen dit goed kunnen, maar eigenlijk is het dus ook heel goed voor ouderen. Dat komt omdat je veel minder belasting op je pezen en gewrichten krijgt met trampoline springen. Hier zijn maar heel weinig mensen zich van bewust. Voor trampolines met elastiekveren zijn heel geschikt. Deze veringen zorgen helemaal dat de botten niet worden overbelast. Metalen veren springen wel zwaardere en hebben een hogere schokbelasting op gewrichten en spieren. Bovendien is een trampoline met elastiekveren ook nog eens effectiever. Dat komt door de langere afremfase. Hierdoor moet je harde springen en beweeg je dus nog meer.

http://www.trampolines.nl